Sunday, July 19, 2009

hujan di kajang

Assalamualaikum..

2 benda yg ak rindu...

1. Makanan - Sate Kajang

Relevan:

merupakan makanan eksotik paling popular di Malaysia(bukan makanan harian spt roti canai, nasi lemak dll..).

merupakan makanan yg akan ditempah sekiranya ada tetamu datang melawat. juga ditempah dengan banyak sekiranya majlis keramaian diadakan. sekiranya kenduri kahwin diadakan, pembakar sate itu sendiri yg ditempah. sekiranya dalam 1 majlis keramaian itu ada 6-7 juadah yg disediakan seperti laksa, nasi kerabu, mee jawa, dan termasuk juga sate, tuan rumah hanya akan tanya "dah makan sate ke belum??" seterusnya mempelawa tetamunya untuk makan sate tersebut.

sate juga mempunyai kaitan dengan ustaz Azwir Shafrizal, guru ugama ku. beliau mempunyai kenalan rapat yg menjual sate dengan harga yang murah, oleh itu, sekiranya majlis keramaian diadakan, sate akan ditempah melalui ustaz Azwir.

terdapat juga sate kajang di sebelah masjid jame' pekan kajang. maka, sekiranya para jemaah keluar dari masjid setelah menyelesaikan solat, bau yg pertama dihidu ialah bau sate kajang.

setiap kali aku berjogging di kampung halaman ku ba'da asar, ak akan melihat sekurang-kurangnya 3 pembakar sate sedang menghidupkan arangnya dan membuka gerai. seterusnya sate akan dibakar sehinga lewat malam.

nama khas bagi sate ialah Sate Kajang. kajang ialah rumah.

2. Cuaca - Hujan

Relevan:

tatkala hujan, suasana menjadi sedikit suram, bayu meniup kedinginan yang menjadi kerinduan sang keringat.

tatkala hujan, susana menjadi girang, adik-adik melompat di atas lecak sambil betertawa dengan gembira.

tatkala hujan, suasana menjadi romantis, kedinginan dicecah pada sum-sum tulang disuam oleh dakapan kekasih.

tatkala hujan, jalan raya ataupun lebuh raya menjadi sesak, mungkin kerana telah berlakunya kemalangan di hadapan. (pesanan untuk hari raya)

tatkala hujan, setiap titisan air dilihat seperti selembar rahmat Allah SWT, maka suasana hujan merupakan jutaan rahmat Allah SWT.

tatkala hujan, para petani tersenyum, mereka mengucapkan syukur, kasih sayang terhadap hidupan tanahnya mendapat kenikmatan.

1 comment:

Muhammad Anas bin Kamarudin said...

nice post!... specially 'bout the rain...
Satay and Rain... two things that are RARE in Egpyt... when you get back... make sure you get enough of both of them!... hihi...