Wednesday, August 3, 2011

3 butir kurma: mereka berubah

Assalamualaikum..

masih lagi sakit tekak batuk berkahak,
kuncikan dahulu satu lembaran kisah,
walau matanya masih lagi dikaburi nampak,
ditinggalkan seorangan apa kau kisah?


pada hari kedua puasa, aku pulang dari pasar raya fathalla menaiki teksi. sebelum dapat ku naiki teksi, peminta sedekah semuanya merayu untuk sesuap sedekah. tanpa fikir apa-apa, aku hulurkan apa yang ada. hinggakan semua syiling dalam kocek ku telah kehabisan.

tambang teksi dari ibrahemiyya ke syatbi biasanya dalam tiga genih. pabila sampai di destinasi, aku hulurkan lima genih. dalam kebiasaan masyarakat arab, sekiranya penumpang membayar lebih tanpa meminta baki, mereka akan cabut lari. namun, luar dari jangkaan, dia bertanya aku kembali, "ada duit kecil x?". aku katakan tiada. lantas dia menggelengkan kepala seolahnya ini satu masalah besar. aku fikir, ambil sajalah 5 genih itu. 2 genih bonus bagi kau. aku memaksanya mengambil 5 genih itu. dia tetap menolak. dalam terik tengah hari itu, aku menanyakan orang sekeliling seandainya mereka memiliki duit syiling sebanyak 5 genih untuk ditukarkan. namun semuanya gagal untuk membantu.

setelah beberapa minit, pemandu teksi itu dengan pantas menanyakan pemandu teksi yang sedang lalu pada jalan yang sama. maka dia menghulurkan syiling. alhamdulillah.. hanya untuk membayar tiga genih dan tidak mengambil duit lebih sebanyak 2 genih, pemandu itu sanggup menunggu. ini adalah suatu yang jauh dari jangkaan. baik sungguh pemuda mesir pada bulan ramadhan ini. bulan yang penuh barakah. jazakallahu khairan kathiran ya astor..



p/s: "I beg to differ - Perbezaan itu melengkapkan. Persamaan itu mengindahkan."

1 comment:

conan said...

alhamdulillah..ramadhan adalah pendidik yang paling berjaya..