Monday, August 8, 2011

8 butir kurma: balasan ke atas perbuatan dan percakapan

Assalamualaikum..

beberapa hari ini telah menjadi hari yang amat menyakitkan.

sahur yang kelmarin, sedang aku menggoreng nugget, aku tidak sedar bahawa lenganku tersadung pada pemegang kuali. lantas kuali yang penuh berisi minyak itu terjatuh dan separuh daripada minyak yang panas menggelegak itu tumpah ke lantai. namun, sebelum kuali yang penuh dengan nugget itu jatuh, dengan pantas tangan kiriku menyambar kuali tersebut dan meletakkannya kembali ke atas api. atas percaturanku itu, seluruh tanganku telah melecur dek minyak yang panas.

ARGHH~~!! jeritan batinku sekuat hati. namun mereka yang sedang nyenyak tidur hanya akan mengadah sebentar dan tidur kembali. aku meraung kesakitan seorangan. aku sirami tanganku dengan air yang banyak. lantas ku bersihkan lagi dengan sabun agar minyak yang panas itu terpisah dari tanganku. tidak cukup dengan itu, aku buka peti sejuk dan celupkan tanganku ke dalam lapisan fros yang terhasil dalam peti sejuk itu. namun, teringat kembali akan nugget yang sedang digoreng, aku bergegas kembali ke dapur dan mentoskan nugget-nugget itu ke dalam pinggan. andaikan hangus, budak-budak nih nak sahur apa?

tanganku masih melecur. tak boleh nak pegang apa-apa. sentuh pun akan menimbulkan perit yang amat. namun ku masih teringat kembali akan fadhilat surah al-fatihah, yang di mana nama lainnya adalah surah as-syifa. mama pernah ajar, sekiranya kita yakin dengan Allah, bacakan surah al-fatihah pada segelas air kemudian minum air tersebut. insyaAllah penyakit itu akan sembuh dengan izin-Nya. namun, pada mana aku teringat akan kata-kata ibuku itu, azan subuh telah berkumandang. maka aku bacakan al-fatihah pada segelas air dan melalukannya pada tanganku yang melecur. Alhamdulillah, tanpa sebarang krim sapuan lain, tanganku sembuh dalam kurang dari sepuluh jam.


***********************************

ada seorang sahabat menanak sebungkus mee segera dan lantas menghulurkannya kepada aku untuk merasanya. mee segera tersebut aku hirup mee dan kuahnya dengan pantas kerana ada perkara lain yang sedang ku jalankan. namun, mee bersama kuah tersebut amatlah panas untuk lidah dan lelangitku memberi sepenuh toleransi maka mereka melecur dengan amat. barulah ku tahu peritnya lecuran pada lelangit.

biasanya kalau termakan makanan yang panas, aku akan luahkan kembali. tapi pada mangkuk kawan, tak mungkin aku akan buat seperti itu. jijik pula nanti.


***********************************

walaupun aku merasai sakit yang amat, namun ku merasakan amat gembira. bukan gembira sebagaimana warga emo merasai nikmat kesakitan, namun gembira kerana Allah mengingatkan aku akan azabNya yang pedih. yakni api neraka. kesakitan ini membuatkan ku lebih banyak beristighfar dan mengingatiNya dengan lebih lagi. malah ditambah kuat lagi dengan sepotong hadis:


“Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya, melainkan Allah akan mengugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang mengugurkan daun-daunnya”.

(HR. Bukhari & Muslim).


aku mengharap bahwa akan gugurlah dosa-dosa dek perbuatan tanganku, dan gugurlah dosa-dosa dek lisan dan percakapanku. amin~

wallahu'alam


p/s: counting the days~

5 comments:

Khairi Malik said...

salam.,.ini kisah neraca ke cereka?
Harap kau cepat sembuh. Walaupun aku selalu buat ko sakit ati, tapi ko tetap kawan aku.

semoga cepat sembuh, selamat berpuasa!

Anonymous said...

sakit itu kifarah dosa..smoge cpt smbuh juga (=

Anonymous said...

saat kita paling lemahlah kita kan lebih diuji oleh Allah.

Maka jika engkau bersabar, sesungguhnya keampunan buatmu.

berusaha ke arah lebih baik :)

p/s: hati2 di dapur.

conan said...

disebalik kesakitan pasti ada penawarnya..:)

dr.love said...

semoga cepat sihat