Monday, August 1, 2011

1 butir kurma: hari pertama

Assalamualaikum..

nak tulis sikit-sikit.

nak ucapkan Ahlan ya Ramadhan kareem kepada semua umat islam di Malaysia dan sekalung pelajar yang masih menetap di Mesir.


solat terawih di mesir ini amat mengelirukan. kenapa? sebab, boleh dikatakan setiap waktu solat, aku akan bersolat di Masjid sahabat, gamaah. dan sebahagian rakan ku yang lain pula telah pun bersolat di game' ibrahem.

apa yang mengelirukan, adalah di mana saya lihat jumlah jemaah lelaki adalah 4 kali ganda jemaah pada solat jumaat. berdasarkan kiraan logik akal, tentu sekali jumlah bilangan jemaah solat jumaat akan mencecah total. namun, jemaah di masjid sahabat dilipat ganda kepada 4 kali. begitu juga di masjid game' ibrahem.

teringat kembali di masjid jame' pekan kajang, jumlah jemaah solat jumaat akan melimpah ke luar masjid. manakala jemaah tarawikh tidak pernah pun setakat ini melimpah keluar. barangkali kerana orang diberi pilihan memilih untuk solat di surau yang lebih berdekatan.

sekalian ramai penduduk mesir ini..

Malaikat barangkali.

Where have you been all this time?

sometimes i see the beauty of ramadhan, of which i can see there are so many people in the same mosque. but in turn, i feel sad a little bit for them. i feel like asking, "where have you been all this time?"

*********

"Rasulullah s.a.w berbuka puasa dengan rutab. Jika tiada rutab, baginda akan berbuka dengan tamar dan jika tiada tamar, baginda akan minum beberapa teguk air."
(HR Tirmidzi)

*********

p/s: welcome~

No comments: