Sunday, September 28, 2008

kopiah warna merah

23hb 9,

ak ke masjid amru pada waktu malam..
nak beriktikaf kat saner..

sampai2 jer,
cari la spot yg baik punya..

ak pn solat tahiyat al-masjid.
lpas 2 ak bkak la al-quran..

ak pn mengaji,

lpas 2,
ak lihat seorang lelaki Arab berborak ngan Anis..
borak x leh blah, konfem Anis x paham langsung ape yg saudara arab td 2 cakap..

ak pn tutup al-quran dan menegur orang arab tersebut..

"Assalamualaikum."
"Waalaikumsalam wbt.. ana muhammad mustofa bla3 bla3 bla3.."
***mak aih.. laju nyer dye cakap.. x paham langsung aku..***

aku pn wat2 paham je la..
pastuh ak dpt tau yg die 2 plajar al-azhar.
pastuh dye citer (dlm bahasa arab) pasal detik2 menghadapi sakarat al-maut
pergh.. cara dye citer mmg gempak la beb.. dgn gaya2 skali..

pastuh dye bukak citer lain lak..
dye ckp psal dye kene belasah org..
dye nk ckp,
"org 2 nak pukul aku, aku pn elak ***fiunggg!!!!***"
***mmg x leh blah cara dye citer.. sampai bergolek2 dye kat masjid amru tuh..***
n dye ada cakap gak dye gaduh pasal sebotol coca-cola (ak pn x sure n still rasa pelik)

dye ada tunjuk kertas yg ada no telefon dlm tlisan arab
***ak x paham langsung tulisan tuh***
aku tanye dye,
"ape mnda nih??(ehdi??)"
dye jawab "coca-cola"

ak masih x paham..

pastu ustaz Baihaqi dtg..
n then borak2 ngan arab tuh..

pastuh arab 2 asyik borak je, n ustaz Baihaqi pn blah..
oleh kerna arab 2 masih berborak x henti2, aku dapat 1 ilham..

ak ckp kat arab 2,
"ko nak x dgr ak mngaji al-quran??"
***dye mcm menghiraukan persoalan ak n tros berborak***
***ak pn trus mengaji surah As-Saad, ayat 43***

***sedang mengaji... dlm hati, (perghh.. arab nih dah senyap lar.. alhamdulillah.. baik ak terus je mngaji.. letih ak dgr arab ni cakap jer)***

"sadaqallah al-azim"
***tutup al-quran***

***lpas 2 arab nih sambung borak daa... mnyesal aku tutup al-quran aku.. T_T ***

kemudian didatangi kami dengan kanak2 arab..
bernama Muhammad(ktorg panggil dye Rafael Nadal), Ahmad, Hussein, dan Muhammad..
ktorg pn borak dgn bnyak lg..

Nadal leh ckp bahasa Melayu.. dye tanya ak, "siapa nama mu??"

n then Nadal ckp ngan jadu
(dlm bahasa arab, org ni *muhammad yg suker berborak tuh* ko x yah layan dye, dye nih x btol sket)

ak borak je la ngan bdak2 arab nih dan menghiraukn Muhammad..
dh lame sgt borak,
aku tido lar..

***40 minit kemudian, imam mengangkat takbir, dan aku dikejutkan oleh pak arab utk berQiamullail..***

***mak aih.. baru kejap je aku tido...!!! letih lg la weyh***

n then, *kelihatan seorang anak arab dtg ke arahku, dye berkata, "whudu'??"
aku mengangguk..
dye ckp lg, (dlm bhase arab, "kat saner")
"aiwah.."
n then dye nak aku hulur tangan ak, n then dye sapu minyak hatar ke tangan ak.. wangi..

ak pn bersolat..
lpas 2 rakaat, ak kembali ke tmpat ak utk mengaji, lpas 2, seorang arab mendekati aku,
dye cakap arab, ak faham dye nak dgr aku mengaji, ak pn..
***mak aih.. nak dgr ak mngaji la plak..***
trus membuka al-quran..
***aku mengaji sambil pak arab 2 membetulkan bacaanku yg salah***

***imam angkat takbir***
pak arab 2 berkata, "sadaqallah al-azim"

huhuhu..

ak pn trus bangun dan sambung solat tahajjud berjemaah..

lpas solat rakaat ke-4,
budak arab yg sapu minyak hatar td borak ngan aku,
dye tanya aku,
"anta sin wala yaban?? (ko ni org cina ke org jepun??)

aku cakap, "ana malayzi, sin wa yaban, ainhu soghir, wa ana, aini kabir.. kidah..!"
(ak nih org malaysia, org cina n jepun mata dye kecik.. tgk aku, mata aku besar..!)

hahaha..
dye pn mengangguk tanda faham..

n bnyak lg lar citer yg ak x dpt nak citer..
ada pak arab nih siap panggil aku nih "syeikh"
cuz ak pakai kopiah warna merah

n mmg bnyak la pak arab yg kasi makan, minum, utk sahur kpd kami,
n bnyak jugak yg sapu minyak hatar ke aku, ada dlm 4-5 kali la tngn ak kena sapu hatar
n mmg bnyak yg ckp ana uhibbuk, saya sayang awak, i love u, peluk2 ak, cium2 aku, n mcm2 lg..

ak jd disayangi plak..
huhuhu..

aiwah kholas..

ilalliqa'



***nak dgr cerita full version?? dtg la jumpe aku.. borak la ngan aku, insyaAllah, aku citer ngan lg gempak***

1 comment:

nanie said...

anta lucky (uhh,lucky in arabic ape eh?)
feels like im reading AAC medic student version:)cool eh?