Monday, September 22, 2008

kisah 3 org sahabat

***nama sebenar sahabat2 ini dirahsiakan***







Tept: urp.. alhamdulillah..

Azhari: Alhamdulillah .. (baca doa habis mkn)

Anwar: weyh2.. jom la bangun, blah r dri sini..

***kelihatan ramai kanak2 arab mengumpul sisa makann kami. kelihatan seorg mak cik arab mengumpul smua sisa mknn ke dlm beberapa beg plastik dan baldi yg berkarat***

***sedikit sup kentang telah terpercik ke arah TepT ketika mak cik arab tersebut mengumpul sisa makanan***

Tept: aiseh.. kotor sudeyh seluar ak..

Anwar: mak aih.. aku makan menda nih.. dye kutip sisa ak.. sisa2 org smua dye kutip. mak aih.. ya Allah.. dye nk wat pe ngan mknn nih??

Azhari: masyaAllah.. kesian giler mak cik nih, ak x pnah pn mkn sisa org..

Tept: kesian doh diorg smua.. diorg tinggal kat ner nih?? brape ramai famly diorg? bnyak giler sisa mknn diorg nk kumpul.

Azhari: ***sebak dada***

Anwar: ***air mata berlinangan***

Tept: mak aih.. baik ak blah seblom ak nangis..

***setelah keluar dari tmpat berbuka tersebut, kami menuju ke masjid***

***kelihatan pak arab menjual 'asir tamar hind***

Tept: wahh.. tamar hind.. dahaga aku.. nak minum r..

Azhari: weyh2, tgk 2..

***kelihatan seorg tua sedang merangkak-rangkak, memakai baju yang amat usang, berdebu, dan amat kotor.***

Azhari: ***sebak dada***

Anwar: ***air mata berlinangan, kelopak mata x mampu menampung berat air mata tersebut, lalu jatuh bak mutiara air mata tersebut***

Tept: ***turut rasa sebak*** weyh, korg, ok x??

Azhari: sedeyh dok ak, x pnah ak tgk ramai org susah camnih **menarik nafas panjang**

Anwar: weyh, slame ni ak hidup senang je. Allah kasi nikmat kat aku macam2 slame ak hidup kat dunia nih. tgk org 2, jln dah la merangkak, baju usang.. aku, dah la jalan tegap, nk pijak jalan yg bersih pn pakai kasut 'nike'. kalo sejuk pakai sweater 'adidas'.. pak cik tua tuh??? pakai jubah sehelai 2 jer.. mak aih.. ksian doh.. ***terus menangis***

Azhari: ya Allah.. selama ni Kau bagi family ak ngan aku makan sedap2 je semua kat dunia nih. manakala ngan hamba-Mu yg ada kt tmpat buke pose td dpt mkn sisa org je ya Allah.. ya Allah.. Kau jadikanlah aku dlm kalangan hamba Mu yg bersyukur.. kau selamatkan lah hamba-Mu yg lemah ini ya Allah... **teresak-esak**

Tept: ***sedeyh*** **terasa diri sungguh hina dina**

***mereka telah tiba di masjid. menunaikan solat maghrib secara berjemaah***

Azhari: **menangis teresak-esak**

Anwar: **mengesat air mata**

Tept: **doa** **membuka al-quran dan membaca surah al-furqan**







maka inilah kisah 3 sahabat yg selama ni hidup senang kat malaysia.. dan terus menangis pabila melihat rakyat mesir al-ardh al-anbiya wa al-ardh al-kinanah yg hidup dgn amat susah.. semoga Allah memberi hidayah kepada mereka dan menguatkn hati mereka utk meneruskan hidup di mesir ini.. insyaAllah..

4 comments:

LuN said...

erm..bersyukur lah dgn rezeki yg Allah dah bagi..
n do remmber, sesusah manepon kite rs idup kite, ade lgyg kurang bernasib bek..

syuHada_suHaimi said...

agak menyentuh hati...
almahdulillah..

furioushan said...

huhu..
insaf seyh..
bek ko jual je kasut nike ko 2..
pki slipar asadi..
tept dh bsuh lom suar ko??
nway,kuah kentang 2 sodap!

.mell. said...

alhamdulillah...
sumtimes allah purposely make us see these things to open our hearts and remind us to bersyukur...
may allah show us more and always to remind us frequently so that we become pure muslims insya allah...